ScoaladeAntreprenoriat

Piata taraneasca online, cea mai „cool” idee din agricultura

piata online

In orasele dezvoltate din Romania, cererea de produse alimentare Bio este in continua crestere. Motivul pentru care unele persoane si-ar dori sa cumpere alimente netratate chimic, dar nu o fac, este pretul mare, in comparatie cu produsele obisnuite de la supermarketuri.

Aceasta tendinta a pietei a fost sesizata de 3 tineri antreprenori din Bucuresti, care au pus bazele unui business cu “legume crescute responsabil”, intr-un sat izolat din judetul Vaslui. Legumele se vand online, fiind distribuite catre clienti din diferite orase, insa cele mai multe cereri vin din Bucuresti.

Cine beneficiaza de pe urma afacerii?

Acest business poate fi inclus in categoria antreprenoriatului social, intrucat aduce numeroase beneficii comunitatii dintr-o zona rurala defavorizata. Satul Avramesti din judetul Vaslui, in care se cultiva legumele pentru Nutrivega, are ca unica sursa de venit terenul arabil care, datorita initiativei celor 3 antreprenori, incepe sa fie exploatat pe masura capacitatii sale agricole. Concret, afacerea cu legume poate scoate din saracie multe familii din zona.

Totodata, faptul ca legumele sunt cultivate intr-o zona curata face ca investitia in produse impotriva daunatorilor sa fie minima, de unde rezulta preturi mai mici ale alimentelor pentru consumatorul final. Prin urmare, bucurestenii interesati de un stil de viata sanatos au parte de produse naturale livrate direct din ferma, la preturi mai mici decat cele ale produselor Bio din magazinele fizice.

Cum functioneaza acest business?

In prezent, ferma din satul Avramesti este gestionata si supravegheata de o familie din zona, care a intrat in asociere cu antreprenorii din Bucuresti. Aceasta contribuie la afacere cu 1 hectar de pamant, cu forta de munca de la cei 6 membri ai familiei si cu o serie de cunostinte indispensabile unui business in agricultura. Tinerii din Bucuresti sunt cei care au investit in 2 solarii, utilaje, o masina frigorifica si care se ocupa de distributia si promovarea legumelor. Investitiile au avut loc pe parcursul a 5 ani, insumand 30.000 de euro si incluzand demersurile pentru certificarea fermei organice.

Intrucat afacerea este promovata eficient in mediul online, cele mai multe comenzi se fac prin intermediul retelelor sociale. Fiecare client din Bucuresti are garantia ca isi primeste comanda sambata dimineata, atata timp cat comanda online a fost facuta pana miercuri seara. Clientii pietei online au varsta medie de 33 de ani si aleg legumele sanatoase din diverse motive: vor sa-si hraneasca sanatos copiii, sunt vegetarieni, au anumite intolerante alimentare sau doar sunt interesati de un stil de viata echilibrat.

Care sunt principalele provocari?

Pentru ca o afacere din domeniul agricol sa functioneze este nevoie ca terenul sa fie supravegheat si ingrijit in mod constant, de catre cineva care locuieste in zona. Din acest punct de vedere, satul Avramesti este o locatie problematica, intrucat majoritatea satenilor sunt batrani, iar copiii lor prefera sa munceasca in zonele urbane. O alta provocare pentru deschiderea unei ferme in scop comercial este dificultatea de a obtine o portiune vasta de teren arabil. Satenii nu reusesc sa-si vanda terenurile, fiind prea saraci pentru a plati costurile de cadastru, iar terenurile sunt greu de unit deoarece sunt disipate si sunt luate pe diferite legi.

In Romania, tot mai multi antreprenori sunt dispusi sa isi asume riscurile unei astfel de afaceri. Acestia nu vin din domeniul agricol ci, mai degraba, sunt priceputi la digital si sunt bine informati. Daca te intereseaza aceasta idee de business, gasesti aici o lista de proiecte-tip pentru ferme, care sunt potrivite pentru finantare prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2014-2020. Multe informatii utile pentru afacerile agricole gasesti si aici.

About the author

Acest site dedicat oamenilor intreprinzatori a aparut din pasiune pentru antreprenoriat si cu ajutorul unui proiect european la care Asociatia Travel Focus a fost partener. Ne propunem ca inclusiv dupa finalizarea proiectului sa-l dezvoltam si sa il transformam intr-un portal de interes, cu informatii utile pentru oamenii de afaceri, dar mai ales pentru cei la inceput de drum, dornici sa se lanseze in afaceri.

Related

JOIN THE DISCUSSION