ScoaladeAntreprenoriat

Cum sunt perceputi managerii romani vs. cei straini?

managerii

In ultimul timp, exemplele de afaceri de succes abunda si in Romania, multe dintre ele venite din partea tinerilor antreprenori cu idei ingenioase si cu perseverenta necesara pentru a le duce la bun sfarsit – o veste, de altfel, imbucuratoare pentru tinerii care aspira la un loc in lumea business-ului. Si totusi, cand ne gandim la modele de urmat in ce priveste managerii unor mari afaceri, cele mai cunoscute exemple ne vin din strainatate.

Ce diferentiaza managerii romani de cei din tarile cu traditie in business si unde mai au de lucrat conducatorii companiilor de la noi pentru a ajunge la nivelul celor din Occident sau din SUA? Cateva idei ofera Felicia Beldean, managing partner Romania si Bulgaria al companiei TARGET Executive Search CEE, specialist in analiza, evaluarea si optimizarea comportamentului si a performantei manageriale, intr-un interviu acordat Forbes.ro.

Incercand sa descrie profilul general al omului de business din Romania, Felicia Beldean afirma: „Omul de business din Romania pare a fi unul instruit, creativ, deschis, flexibil, cu bune abilitati de vanzare si care ia in serios respectarea deadline-urilor si a agendei stabilite. Managerul roman pune accent pe relatiile interpersonale, umor si dezvoltarea relatiilor de prietenie cu colaboratorii sai.”

Un studiu realizat recent si comandat de TARGET in colaborare cu Central European University Business School si GfK, arata ca Romania s-a clasat in regiune ca fiind a doua tara ce ofera resursele necesare pentru evolutia optima a pietei de business, dupa Polonia. La fel ca si in studiul precedent demarat in 2009, Romania este devansata de Polonia. Cum se explica aceasta situatie? „Ceea ce a relevat studiul de fata este faptul ca managerii polonezi sunt perceputi a munci mai sustinut si a fi cu mai multa initiativa in prevenirea si rezolvarea problemelor, sunt bine educati. De asemenea, in Polonia, se pare ca managerii sunt mai orientati catre satisfacerea cerintelor actionarilor si valorizeaza, in mai mare masura, companiile pentru care lucreaza, le sunt mai loiali”, precizeaza Felicia Baldean.

La nivelul regiunii unde a fost realizat studiul, „lipsa unei directii axate pe client pare a fi unul din principalele motive pentru care companiile nu devin mai competitive. In mod interesant, managerii locali sunt de parere ca acest lucru nu este o problema, managerii straini fiind cei care cred ca aceste companii au ramas in urma in aceasta privinta”, a explicat Klemens Wersonig, CEO TARGET Executive Search Group. Pe langa orientarea spre client, diminuarea birocratiei si eliminarea coruptiei sunt principalele aspecte la care ar trebui sa mai lucreze companiile din aceasta regiune.

Felicia Beldean considera ca exista moduri diferite in care este perceputa orientarea spre client la managerii romani fata de cei straini. „Din acest punct de vedere, constatam deseori diferente semnificative intre manageri care au experienta «in companii multinationale» si cei care au lucrat doar in companii romanesti”, spune ea.

Conform studiului, managerii straini sunt multumiti de Romania ca mediu de trai, dar nu apreciaza la fel de mult mediul de lucru, ingreunat foarte mult, dupa parerea lor, de birocratie.

Nici atitudinea referitoare la headhunting nu este una de sustinere in companiile romanesti fata de multinationale, acest proces de recrutare nefiind practicat decat de 25 de ani – fata de Statele Unite, unde exista de aproape 90 de ani. „In timp ce primele, in majoritate, nu recunosc valoarea adaugata si nu apeleaza de obicei la servicii specializate pentru a-si atrage buni profesionisti din piata prin intermediul headhunting-ului, vazand aceste servicii ca o cheltuiala, celelalte privesc headhunterii ca pe niste parteneri importanti”, explica Felicia Beldean.

Felicia Beldean este insa optimista si imagineaza un scenariu ideal pentru viitor, dorind ca Romania de peste sase ani sa fie cel putin regionalizata, daca nu globalizata, un scenariu in care „headhunter-ul actioneaza din Bucuresti sau din orice regiune a Romaniei, la fel ca si colegul sau din Londra, Singapore sau New York – cautand manageri pentru piata romaneasca la nivel global si <<exportand>> lideri din Romania catre pietele internationale”.

About the author

Acest site dedicat oamenilor intreprinzatori a aparut din pasiune pentru antreprenoriat si cu ajutorul unui proiect european la care Asociatia Travel Focus a fost partener. Ne propunem ca inclusiv dupa finalizarea proiectului sa-l dezvoltam si sa il transformam intr-un portal de interes, cu informatii utile pentru oamenii de afaceri, dar mai ales pentru cei la inceput de drum, dornici sa se lanseze in afaceri.

Related

JOIN THE DISCUSSION