ScoaladeAntreprenoriat

Cu sau fara asociati intr-o firma?

asociati

Infiintarea oricarui start-up aduce cu sine o serie de decizii si optiuni. De la problema capitalului, la gasirea unui sediu potrivit pentru companie, la optiunile de promovare si advertising, toate sunt aspecte care vor influenta intr-o anumita masura viitorul companiei.

Insa cea mai mare dilema ramane optiunea de a avea sau nu un asociat. Desigur, parerile sunt impartite: un asociat poate fi indispensabil atunci cand vine vorba de a infrunta eventualele dificultati, dar, in acelasi timp, poate insemna esecul unui proiect de business daca apar neintelegeri si conflicte. Sa vedem care ar fi aspectele pro si contra asocierii, raportandu-ne, desigur, la spatiul autohton.

Pro: O serie de nume mari de companii sunt rezultatul unor asocieri de succes. William Hewlett, un inginer foarte creativ, a fost ajutat de David Packard, un administrator desavarsit al afacerii, in crearea faimosului Hewlett Packard. Michael Marks s-a asociat cu Thomas Spencer dupa ce era deja de 10 ani in business pentru a extinde afacerea, cunoscuta azi ca Marks&Spencer. William Procter, un fabricant de lumanari si James Gamble, un fabricant de sapun, au fost incurajati de socrul lor sa se asocieze, stabilind bazele concernului Procter&Gamble.

Contra: Un aspect negativ al asocierii ar fi lipsa de incredere in ceilalti, cu care se confrunta societatea romaneasca. Insa este posibil ca excesul de precautie al romanilor sa poata fi temperat prin solutionarea clara a problemelor de comunicare: „Din ce am vazut si studiat in companiile care au avut probleme intre parteneri, principala cauza ce duce la certuri este lipsa de comunicare clara si scrisa intre ei referitor la viziunea companiei, ce isi doreste fiecare, scenarii in caz de retragere a unora din companie etc.”, declara Alin Merches, antreprenor, pentru Forbes.ro.

Pro: Riscurile pe care antreprenorii si le asuma la pornirea unei afaceri sunt mai usor de impartit intre mai multi parteneri, mai ales daca au competente diferite. Aici aducem in discutie tot ce are „mai bun” de oferit munca in echipa, mai ales pentru cei aflati la prima initiativa in lumea business-ului. Dupa cum afirma Alin Merches, „in ecosistemul IT/Tech din SUA, in unele medii de finantare de tip angel sau VC nici nu sta de vorba nimeni cu tine daca esti singurul fondator al companiei. Ti se recomanda sa iti mai gasesti 1-2-3 parteneri si apoi sa ii cauti din nou. De ce? Fiindca riscul inceperii unei afaceri e mai usor de distribuit intre mai multi si, ideal, cu competente diferite.”

Contra: Distribuirea riscurilor atrage dupa sine si obligatia de a imparti profitul si puterea de decizie, ceea ce reprezinta alte doua cauze principale pentru care romanii nu isi doresc parteneri in afaceri. „La partea cu <<tot profitul>>, noi, antreprenorii, uitam ca de fapt impartim si pierderea si riscurile si ca, de obicei, statistic, cam asta avem mai des… Fiindca toti cred, la inceput, ca afacerea lor va avea succes si isi doresc 100% din placinta, insa e mult mai intelept sa iti cauti unul sau mai multi parteneri care te poate completa in abilitati, stil, relatii, etc. – fiindca sansa de reusita e mai mare”, ne atrage atentia contributorul Forbes.ro.

In final, decizia de a avea sau nu un asociat intr-o afacere variaza de la persoana la persoana, insa avantajele unei afaceri cu mai multi fondatori par a fi semnificative. Pana la urma, o parte dintr-o afacere de succes este de preferat in fata unui proiect esuat, iar procesul de luare a deciziilor in echipa se poate dovedi deosebit de educativ, util si in negocierea cu viitoarele grupuri de stakeholderi.

D. Rockefeller spunea ca „o prietenie fondata pe o afacere este mult mai durabila decat o afacere fondata pe o prietenie”. Prin urmare, daca stabilim un set de reguli clare din capul locului si suntem atenti la comunicare, succesul intr-o afacere ne poate aduce si relatii de durata.

About the author

Acest site dedicat oamenilor intreprinzatori a aparut din pasiune pentru antreprenoriat si cu ajutorul unui proiect european la care Asociatia Travel Focus a fost partener. Ne propunem ca inclusiv dupa finalizarea proiectului sa-l dezvoltam si sa il transformam intr-un portal de interes, cu informatii utile pentru oamenii de afaceri, dar mai ales pentru cei la inceput de drum, dornici sa se lanseze in afaceri.

Related

JOIN THE DISCUSSION