ScoaladeAntreprenoriat

Ce sa NU faci daca tocmai ti-ai infiintat prima afacere?

startup

In sfarsit, prima ta afacere este pe picioare si ai intrat in rolul de tanar antreprenor. Modul in care iti gestionezi business-ul acum, in primele luni de existenta, poate fi crucial pentru determinarea succesului sau, dimpotriva, a esecului afacerii. De altfel, statisticile spun ca peste 80% dintre startup-uri esueaza dupa primele 12 luni de activitate, ceea ce ar trebui sa ridice un semn de intrebare cu privire la capacitatea fondatorilor de a le gestiona corect.

Pentru ca business-ul tau sa aiba cele mai mari sanse de reusita, ti-am pregatit cateva sugestii despre ce sa nu faci in noul rol, cel de tanar antreprenor cu putina experienta de afaceri.

  1. Nu te purta cu toata lumea la fel.

Managementul personalului si relatia pe care o ai cu partenerii de afaceri se bazeaza, in primul rand, pe capacitatea de a te adapta in functie de fiecare persoana in parte. Exista o perceptia gresita, larg raspandita, conform careia liderul dintr-o companie are un stil specific de a conduce si angajatii trebuie sa se plieze pe acesta. In realitate, cea mai importanta resursa a unei organizatii sunt tocmai angajatii, care, atunci cand isi fac treaba bine, asigura buna functionare si cresterea profitului firmei. Din acest motiv, este important sa vezi ce-i motiveaza pe angajatii si partenerii tai, iar apoi sa-ti adaptezi comportamentul fata de ei, pentru a-i ajuta sa devina cat mai performanti.

  1. Nu te grabi sa angajezi personal.

Cand esti la inceput, fiecare persoana angajata are un impact semnificativ asupra afacerii tale. In ciuda acestui fapt, firmele mici adopta, de obicei, un proces scurt de angajare, care implica maxim doua interviuri si un test de verificare a cunostintelor. Este important sa nu faci aceasta greseala, ci sa angajezi doar acele persoane responsabile, care se incadreaza in dinamica echipei si impartasesc valorile firmei. O modalitate de a gasi persoanele potrivite este sa le supui unei perioade de proba, internship sau chiar consultanta, inainte de a le angaja.

  1. Nu incerca sa fii un supererou.

Toata lumea are anumite aptitudini, calitati si defecte, iar recunoasterea acestora este esentiala in lumea afacerilor. Cu alte cuvinte, nu incerca sa le faci pe toate – contracte financiare, marketing, IT etc. -, ci ocupa-te doar de acele activitati la care esti bun. Poti apela la consultanta externa in cazul domeniilor pe care nu le stapanesti (spre exemplu, contabilitate) sau sa delegi sarcinile angajatilor, daca acestia au competentele necesare.

  1. Nu subestima importanta planificarii.

De cele mai multe ori, o afacere este fondata de o persoana sau un grup de persoane cu expertiza intr-un domeniu de activitate. Totusi, este posibil ca fondatorul sa fie expert in ceea ce face, insa sa nu aiba viziunea unui om de afaceri antrenat. Asadar, este important ca activitatea organizatiei sa nu se desfasoare din inertie, chiar daca sarcinile sunt indeplinite cu succes, ci sa aiba la baza o planificare coerenta. Din cand in cand, planificarea trebuie revizuita, deoarece pot aparea factori neprevazuti care influenteaza activitatea afacerii, fie din mediul extern (ex: clientii nu mai cumpara produsul tau pentru ca au gasit un substitut mai ieftin), fie din mediul intern (ex: un angajat demisioneaza).

  1. Nu te concentra doar pe consens.

Circula un fel de mit conform caruia o afacere merge bine atunci cand toata lumea, angajatori si angajati, este de acord cu abordarile si solutiile firmei. Consensul nu este ceva rau, insa este si mai bine daca se ajunge la consens prin dezbatere, iar fiecare isi expune punctul de vedere. O astfel de abordare nu va creste doar eficienta comunicarii interne, ci si gradul de inovatie al afacerii.

About the author

Acest site dedicat oamenilor intreprinzatori a aparut din pasiune pentru antreprenoriat si cu ajutorul unui proiect european la care Asociatia Travel Focus a fost partener. Ne propunem ca inclusiv dupa finalizarea proiectului sa-l dezvoltam si sa il transformam intr-un portal de interes, cu informatii utile pentru oamenii de afaceri, dar mai ales pentru cei la inceput de drum, dornici sa se lanseze in afaceri.

Related

JOIN THE DISCUSSION