ScoaladeAntreprenoriat

Ce ar trebui sa iei in considerare pentru un start-up tech reusit?

Start up tech

Desi antreprenoriatul cere multa munca si nenumarate sacrificii, cateodata pare ca mari sume de bani cad pur si simplu in bratele unora dintre cei care au curajul de a demara un business propriu. Acest lucru nu este, insa, valabil pentru toata lumea. Dupa cum stim deja, sunt anumite criterii pe care un antreprenor trebuie sa le indeplineasca pentru a avea o companie apreciata, atat de clienti cat si de potentialii investitori.

Am aflat cateva dintre elementele cheie pentru un produs de succes de la George Lemnaru, unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati antreprenori din tara noastra.

George Lemnaru, fondatorul Green Horse Games, a demarat primul sau proiect antreprenorial in 2003, lansand NaturaPlant.ro, primul magazin online de produse naturiste din Romania. Incepand cu 2007, s-a facut remarcat pe piata internationala de jocuri prin dezvoltarea unei companii de social gaming de succes, construind o comunitate de peste 4 milioane de utilizatori. In prezent, este actionar majoritar in cadrul Green Horse Games si CEO-ul companiei.

La inceputul lunii martie a acestui an, Catalyst Romania, un fond de investitii al 3TS, a intrat in actionariatul Green Horse Games, marcand astfel a doua investitie in compania de jocuri sociale. Experienta lui George il face un exemplu pentru tinerii care vor sa demareze un start-up, mai ales in domeniul tech, asa ca sfaturile sale ar trebui aplicate in totalitate.

  1. Afla daca produsul tau este interesant pentru piata

“La Green Horse am descoperit ca doar cativa clienti ar fi fost interesati de produsul nostru, asa ca a trebuit sa schimbam proiectul cu care voiam sa intram initial pe piata”, spune George. In opinia sa, inainte de a lansa un produs, un antreprenor ar trebui sa stie cum poate ajunge la potentialii sai clienti, sa gaseasca piata cheie pentru ceea ce isi doreste sa faca si sa nu dea inapoi in a cheltui ceva bani pentru a face studii de piata. “Trebuie sa vezi ce vor clientii tai!”

  1. Lucreaza cu o echipa

“Este greu cu parteneri, dar singur este aproape imposibil sa reusesti”, este de parere George Lemnaru. Ca sa iti gasesti oamenii potriviti pentru a creste alaturi de tine intr-un start-up, ar fi cazul sa-i cauti pe cei care doresc sa dovedeasca ceea ce pot face din pozitia in care ajung.

  1. Construieste, invata, masoara

Din experienta lui George, inainte de a incepe sa construiasca un produs, un antreprenor ar trebui sa realizeze cel putin 3 lucruri: sa faca un MVP (Minimum Viable Product– produs minim viabil), sa se concentreze pe cresterea startup-ului sau, si, mai ales, sa se uite zilnic pe KPI’s (Key Performance Indicator), adica pe indicatorii de performanta ai proiectului.

  1. Construieste o relatie cu investitorii

De multe ori, relatia cu investitorii intr-un start-up este una de genul ’’love-hate’’. Pentru a avea o colaborare cat mai usoara cu ei, fie ca vorbim despre investitori de tip angel sau de fonduri de investitii, trebuie sa construiesti o relatie de incredere. “Intelege ce vrei de la ei, daca vrei bani, know-how, networking sau implicare personala”, precizeaza Lemnaru. De asemenea, este foarte important sa stii si care este scopul lor, un investitor strategic nefiind dornic sa piarda banii pe care i-a dat pentru o bucata din afacere. “Tine minte: investitorii dau bani pentru dezvoltarea ta si a produsului tau”, adauga George Lemnaru.

Un lucru este cert: ideile de afaceri cu potential de a se dezvolta in urmatorul Apple, Microsoft, Facebook sau Google nu sunt usor de gasit, iar mai greu este sa gasesti oamenii potriviti care sa le puna in practica. Cateodata, pare ca si tara in care decizi sa pornesti un start-up constrange chiar potentialul sau de dezvoltare. George nu este, insa, de acord. ”Daca esti destept si ai vointa poti reusi, mai devreme sau mai tarziu, in orice tara”.

About the author

Acest site dedicat oamenilor intreprinzatori a aparut din pasiune pentru antreprenoriat si cu ajutorul unui proiect european la care Asociatia Travel Focus a fost partener. Ne propunem ca inclusiv dupa finalizarea proiectului sa-l dezvoltam si sa il transformam intr-un portal de interes, cu informatii utile pentru oamenii de afaceri, dar mai ales pentru cei la inceput de drum, dornici sa se lanseze in afaceri.

Related

JOIN THE DISCUSSION