ScoaladeAntreprenoriat

10 greseli de evitat intr-un plan de afaceri

plan de afaceri

Fiecare afacere ar trebui sa aiba conturat in jurul ei un plan de afaceri care sa contina trasaturile sale esentiale, detalii despre piata si obiective pe care un antreprenor priceput doreste sa le atinga. Asta printre multe altele.

Pe langa importanta sa pentru proprietarul afacerii – in esenta, un plan de afaceri poate fi un instrument util pentru antreprenorii care isi doresc sa mentina un anumit parcurs si sa valideze constant noi realizari trecute initial pe hartie – acest plan se poate dovedi extrem de important in momentul in care vrem sa accesam finantare si trebuie sa le „povestim” potentialilor investitori despre ceea ce facem si, mai ales, despre ceea ce ne dorim sa obtinem.

Din pacate, desi multe planuri de afaceri prezinta proiecte viabile, care au potentialul de a se transforma in companii cu valori de zeci de milioane de euro, odata transpuse pe hartie devin neglijente si nu atrag nici macar o farama de interes.

O mare parte dintre aceste planuri de business contin una sau mai multe dintre urmatoarele greseli.

  1. Un limbaj necorespunzator, cu multe greseli de ortografie.

Ortografia, punctuatia si stilul in care este realizat un plan de afaceri sunt elemente extrem de importante in momentul in care ne hotaram sa-l trecem pe hartie. Desi investitorii nu se asteapta sa investeasca intr-un proiect realizat de cativa doctoranzi in limbi materne sau straine, observa acele mici indicii din care isi dau seama de valoarea antreprenorilor, de pasiunea si de interesul pe care le pun in acel proiect.

Iar in momentul in care vad un plan cu multe greseli gramaticale, care a fost realizat in graba si fara ca o a doua persoana sa mai arunce un ochi peste cele scrise, inainte de a-l trimite mai departe, sunt gata sa se intrebe ce alte probleme ar mai putea avea acel business.

Asa ca, inainte de a trimite planul de afaceri catre parteneri, banci sau potentiali investitori, treceti macar o data prin el cu mare atentie. In plus, acordati o mare atentie stilului in care il realizati si fiti fideli acelui stil ales pana la finalul planului.

  1. Planul este incomplet.

Fiecare afacere are clientii sai, propriile produse si servicii, operatiuni, echipe de marketing si vanzari, de management, dar si proiectele competitiei. Un plan de afaceri bun trebuie sa acopere toate aceste informatii. Un plan de afaceri complet trebuie sa aiba un capitol dedicat industriei din care face parte proiectul respectiv, dar si un capitol dedicat proiectiilor financiare pentru cel putin trei ani.

  1. Prea multe informatii.

Puneti-va pentru un moment in pielea unui investitor: chiar ati dori sa cititi zeci de planuri de afaceri, fiecare dintre ele avand sute de pagini? Banuiesc ca raspunsul este nu.

O mare parte dintre investitori au o lista de 10-12 puncte pe care le cauta in fiecare plan de afaceri. Pentru ei, orice alte informatii sunt simple detalii, de cele mai multe ori, inutile. Scopul planului de afaceri nu este de a arata cat de multe stie antreprenorul, ci de a se concentra si de a extrage elemente cheie din afacere. O scriitura clara si concisa este mult mai apreciata, iar informatiile aditionale pot fi foarte usor introduse intr-o anexa a business plan-ului.

  1. Planul este plictisitor.

In momentul in care realizati un plan de afaceri nu trebuie sa va pierdeti intr-o gramada de termeni generici intelesi doar de oamenii de specialitate. Acest lucru se intampla, mai ales, in cazul startup-urilor din domeniul tehnologiei. Detaliile tehnice trebuie mentinute la un minimum. Iar aceste lucruri trebuie luate in seama mai ales din perspectiva potentialilor clienti sau investitori. Daca vreunul din ei abia trece de primele pagini, fiind vadit plictisit de ceea ce citeste, este un semn cat se poate de rau pentru antreprenor si pentru business-ul sau.

Este foarte important ca cititorul sa fie interesat de fiecare pagina pe care o are in fata pentru a intelege mai bine proiectul. In acelasi timp, nu ar trebui neglijata nici coperta planului: un logo cu un design interesant poate captiva si mai mult.

  1. Lipsa consistentei.

Contradictiile trebuie eliminate. Statisticile eronate, care nu sustin ideea planului, jonglarea cu diferite piete tinta sau strategiile prezentate incoerent ar putea ridica suspiciuni in randul investitorilor care citesc planul de afaceri, facandu-i sa se intrebe daca antreprenorul isi cunoaste business-ul si piata.

In realizarea unui plan de afaceri, un antreprenor trebuie sa se asigura ca informatiile pe care le prezinta sunt coerente si prezinta cu exactitate toate aspectele referitoare la industrie, piata, competitori directi.

  1. Documentare prea putina.

Toate informatiile trebuie verificate constant si sustinute cu exemple clare. Folosirea unor informatii incorecte sau care nu mai sunt de actualitate vor discredita ideea de afaceri si restul planului.

  1. Nu exista un receptor bine definit.

Nu va puteti astepta ca planul de afaceri sa fie agreat de toata lumea, la fel cum nici toate business-urile care exista in acest moment nu sunt pe placul tuturor.

In momentul in care realizeaza un plan de afaceri, un antreprenor trebuie sa aiba in minte o piata specifica pe care o tinteste si trebuie sa isi prezinte strategia in concordanta cu cerintele acestei pieti.

  1. Competitia, prea putin luata in seama.

Chiar daca aveti impresia ca ati venit cu o idee de business unica si ca, atata vreme cat va exista startup-ul vostru, nicio alta companie nu va fi in stare sa ofere o solutie mai buna sau un produs mai bun, nu uitati de competitie! Ea exista si este gata sa preia o buna parte dintre clientii carora le ofera lucrurile de care au nevoie.

In acelasi timp, daca puneti un accent prea mare pe competitori, investitorii care studiaza planul de afaceri s-ar putea teme ca business-ul vostru nu are sanse de reusita, urmand ca in cel mai scurt timp sa fie zdrobit de firmele rivale.

Ar trebui sa va focusati pe nisa business-ului, pe elementele care diferentiaza startup-ul vostru de proiectele celorlate firme de pe piata, asupra modului in care planuiti sa luptati pentru a castiga o cota de piata insemnata si, mai ales, sa prezentati o imagine clara a industriei in care activati si a modului in care aceasta va evolua.

  1. Asteptari nerealiste.

Prin natura sa, un plan de afaceri este plin de presupuneri. Cea mai importanta dintre toate este, evident, aceea ca business-ul va fi unul de succes. Cele mai bune planuri de afaceri reusesc sa prezinte clar presupunerile si sa le ofere si un orizont de timp in care vor putea deveni realitate. Acolo unde este posibil, validati asteptarile pe care le aveti de la propria afacere cu informatiile din piata si legati-le de fapte.

  1. Zero riscuri.

Desi nu ne place sa recunoastem, lansarea intr-o aventura antreprenoriala vine la pachet cu anumite riscuri. Iar orice investitor serios stie ca, de fapt, nu exista vreo companie care sa prezinte zero riscuri. Ele exista intotdeauna, insa cheia este de a le intelege inainte de a prezenta planul de afaceri catre investitori sau parteneri. Totusi, pentru ca un plan de afaceri este si o unealta de marketing, ar fi mai bine ca discutia referitoare la riscuri sa pice intr-un con de umbra. Insa daca acestea sunt mentionate este mai bine sa se puna accent pe modul in care vor fi minimizate si, eventual, eliminate.

About the author

Acest site dedicat oamenilor intreprinzatori a aparut din pasiune pentru antreprenoriat si cu ajutorul unui proiect european la care Asociatia Travel Focus a fost partener. Ne propunem ca inclusiv dupa finalizarea proiectului sa-l dezvoltam si sa il transformam intr-un portal de interes, cu informatii utile pentru oamenii de afaceri, dar mai ales pentru cei la inceput de drum, dornici sa se lanseze in afaceri.

Related

JOIN THE DISCUSSION